Wednesday, March 14, 2018

Instrumen Yang Digunakan Dalam Pentaksiran Sekolah / Pentaksiran Bilik Darjah

Instrumen Yang Digunakan Dalam Pentaksiran Sekolah / Pentaksiran Bilik Darjah

1. PEMERHATIAN
Instrumen yang memerlukan murid melaksanakan tugasan dengan cara melihat atau mengawasi sesuatu perkara secara berkala atau berjadual tentang apa yang dihasratkan.

2. PERSEMBAHAN
Instrumen yang bersifat lebih fleksibel melibatkan tugasan menyeluruh yang merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap dalam pelbagai situasi dan konteks. Persembahan meliputi komponen praktikal sesuatu mata pelajaran dengan menentukan bagaimana murid menggabungkan teori dan amali.

3. PROJEK
Tugasan dilaksanakan dalam aktiviti pembelajaran dalam satu tempoh masa yang ditetapkan. Boleh dilaksanakan secara individu atau berkumpulan.

4. PRODUK
Murid melaksanakan atau membuat atau menghasilkan satu produk

5. AMALI
Mempraktikkan atau melakukan apa yang telah dipelajari dalam bentuk teori.

6. TUGASAN BERTULIS/KARYA PENULISAN
Murid menghasilkan laporan/dokumen/karya kreativiti dalam bentuk penulisan mengikut spesifikasi dan format

7. PENSEL DAN KERTAS/UJIAN BERTULIS
Instrumen yang menggunakan item objektif atau subjektif

8. LEMBARAN KERJA

9. SOAL JAWAB

10. KUIZ

11. SENARAI SEMAK

12. LATIHAN/TUGASAN RUMAH

Perbezaan Pentaksiran Formatif dan Sumatif

Perbezaan Pentaksiran Formatif dan Sumatif dalam PBS / Pentaksiran Bilik Darjah




Tafsiran Band (Tahap Penguasaan Pelajar) Mengikut Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

TAHAP PENGUASAAN
TAFSIRAN
1
Murid tahu perkara asas atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi respons terhadap perkara yang asas.
2
Murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari.
3
Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi.
4
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab iaitu mengikut prosedur atau secara sistematik.
5
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran pada situasi baharu dengan mengikut prosedur atau secara sistematik serta tekal dan bersikap positif.
6
Murid berupaya menggunakan pengetahuan dan kemahiran sedia ada untuk digunakan pada situasi baharu secara sistematik, bersikap positif, kreatif dan inovatif serta boleh dicontohi.

Monday, March 5, 2018

Pembayaran Untuk Skrip Jawapan (Ujian 1 T5 Sains K1 K2)

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke laman web ini.

Anda tiba di site ini bagi memperoleh jawapan bagi soalan UJIAN 1 (Sains SPM Kertas 1 dan Kertas 2) Tingkatan 5.

Namun, bagi satu penghargaan kepada pemilik site, sedikit bayaran dikenakan iaitu RM 5. Bagi tujuan penyelenggaran site.

Sila bank in kepada,
RM 5
MAYBANK
158088341835
Muhamad Faris Bin Azmi

Selesai bayaran, sila hantar bukti bayaran secara:
emel kepada farisazmi@live.com
atau
Whatapps : www.wasap.my/60174255131
atau
Telegram kepada saya di @rismi90

Jawapan akan dihantar setelah pembayaran dibuat dalam tempoh 24 jam.

Maaf di atas kesulitan anda.