Tulis sebuah cerita berdasarkan peribahasa di atas.

Kamal, Ah Lee dan Silva merupakan rakan sekelas. Ketiga-tiga sahabat ini memang suka bermain-main terutama selepas waktu sekolah. Bukan itu sahaja mereka tidak suka mendengar nasihat orang lain terutamanya guru mereka iaitu Cikgu Ahmad. Mereka terlalu degil.

Salah satu aktiviti kegemaran sahabat-sahabat ini selepas balik dari sekolah ialah mandi-manda di sebuah sungai berhampiran dengan sekolah itu. Cikgu Ahmad sering menasihat mereka agak tidak pergi ke sungai itu selalu terutama ketika musim hujan kerana bimbang arus sungai itu akan menjadi deras dan bahaya kepada manusia. Nasihat guru itu tidak pernah dihiraukan oleh mereka kerana berpendapat mereka kuat dan mampu melawan arus sungai itu.

Suatu hari mereka ke sungai itu ketika hujan renyai-renyai. Cikgu Ahmad segera memanggil mereka dan meminta mereka terus balik ke rumah sahaja pada hari itu. Ketiga-tiga mereka bersetuju tetapi sebaik sahaja Cikgu Ahmad berpusing berjalan kembali ke bilik guru, mereka terus berlari ke pintu pagar dan menuju ke arah sungai tersebut. Tidak wujud lansung perasaan bimbang walaupun ketika itu hujan masih lagi turun.

Mereka terus terjun ke dalam sungai itu walaupun menyedari arus sungai itu lebih kuat daripada kebiasaannya sebaliknya mereka berasa lebih gembira. Mereka mandi sambil ketawa antara satu sama lain. Tiba-tiba, kedengaran suara Ah Lee minta tolong kerana arus yang deras telah menenggelamkannya. Kamal dan Silva cuba mencapai tangan Ah Lee tetapi gagal kerana arus tiba-tiba menjadi semakin kuat sehingga mereka tidak lagi mampu melihat Ah Lee.

Mereka berdua terus menuju ke sekolah dan memberitahu kejadian yang berlaku kepada Cikgu Ahmad yang kemudiannya memanggil pasukan polis dan bomba. Mayat Ah Lee dijumpai tidak jauh daripada kawasan kejadian. Kamal dan Silva menangis dan berasa amat menyesal kerana mereka kehilangan seorang sahabat tetapi sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna.

Copyright © Koleksi Pendidikan Template Design by RzaaL 1306