Amalan berkelah merujuk aktiviti bersantai di sesuatu kawasan bersama-sama ahli keluarga. Biasanya, amalan murni ini dilakukan di kawasan tepi pantai, tepi sungai, dan juga di kawasan air terjun itu. Jadi, amalan ini membawa pelbagai manfaat kepada keluarga apabila dilakukan secara kerap.

Faedah melakukan amalan berkelah ini ialah aktiviti ini mampu merapatkan hubungan sesama ahli keluarga. Hubungan ahli keluarga menjadi intim kerana setiap anggota akan ditugaskan untuk melakukan sesuatu aktiviti ketika berkelah seperti menguruskan bekalan makanan. Sudah pasti interaksi akan berlaku sesama ahli keluarga ketika berusaha memastikan amalan ini berjaya.

Selain itu, minda setiap ahli keluarga akan menjadi tenang apabila menyertai aktiviti berkelah itu. Ketenangan jiwa diperoleh kerana kawasan berkelah begitu sunyi, indah, dan dipenuhi dengan keindahan alam sekitar itu. Akibatnya, jiwa setiap ahli keluarga menjadi lebih tenang untuk mengharungi cabaran hidup itu.

Tambahan pula, setiap ahli keluarga dapat mengenali ahli keluarga yang lain menerusi amalan ini. Banyak kejadian atau peristiwa akan berlaku ketika berkelah itu yang memberikan pengalaman kepada setiap ahli keluarga. Sesungguhnya, ahli keluarga itu akan lebih memahami dan tidak terjebak dalam pergaduhan keluarga pula.
Amalan berkelah juga menjamin masa hujung minggu keluarga itu dihabiskan secara berfaedah. Berkelah dipenuhi dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan positif berbeza aktiviti lain yang boleh dilakukan itu. Maka, keluarga sebegini tidak akan menghadapi pelbagai kemelut sosial yang melanda masyarakat itu.

Kesimpulannya, semua hujah tadi membuktikan amalan ini wajib dilakukan oleh setiap keluarga di Malaysia. Anak harus memberikan sokongan kepada ibu bapa dalam melaksanakan amalan murni ini. Peribahasa bersatu teguh bercerai roboh membuktikan hubungan keluarga menjadi erat selepas amalan ini dilaksanakan.

Copyright © Koleksi Pendidikan Template Design by RzaaL 1306