Kesihatan anak merupakan tugas ibu bapa. Huraikan.


Kesihatan bermaksud kanak-kanak itu tidak mengalami sebarang penyakit berbahaya. Ibu bapa mempunyai tugas penting untuk memastikan anak mereka sihat. Jadi, apakah tugas ibu bapa tersebut?

Ibu bapa hendaklah memastikan aspek pemakanan anak mereka sihat setiap hari. Diri kanak-kanak yang sedang membesar itu memerlukan vitamin dan khasiat makanan yang cukup untuk kehidupan harian. Contoh, makanan berkhasiat itu meliputi buah-buahan, sayur-sayuran, dan susu.

Selain itu, anak juga boleh dijamin kesihatannya jika mereka melakukan aktiviti senaman setiap hari. Semua senaman akan menyebabkan peluh keluar lalu membuang bahan toksin badan yang berbahaya itu. Oleh itu, kanak-kanak akan berasa lebih sihat lagi bertenaga untuk menjalani kehidupan harian mereka.

Malah, ibu bapa boleh memastikan anak mereka sihat dengan membawa mereka bertemu doktor saban tahun. Pemeriksaan yang sebegini akan memudahkan doktor untuk mengesan penyakit ketika berada pada peringkat awal. Jelaslah, pemeriksaan awal lagi kerap ini akan memudahkan penyakit disembuhkan ketika peringkat awal lagi.

Kesimpulannya, ibu bapa memang mempunyai tugas berat untuk menjamin kesihatan anak dalam keadaan baik. Kegagalan ibu bapa melaksanakan tugas ini boleh menjejaskan kehidupan harian anak mereka setelah mengalami penyakit berbahaya. Slogan mencegah itu lebih baik daripada mengubatinya membuktikan bahawa tugas ibu bapa dalam menjaga kesihatan anak begitu penting dilaksanakan tanpa sebarang rungutan.

Copyright © Koleksi Pendidikan Template Design by RzaaL 1306