Amalan bercuti dalam kalangan masyarakat kita sudah mula mendapat sambutan umum. Percutian itu boleh dilakukan di dalam negara atau di luar negara mengikut kemampuan diri seseorang itu. Lantaran itu, banyak kebaikannya apabila amalan bercuti ini menjadi satu kebiasaan dalam kehidupan masyarakat moden.

Kepentingan utama bercuti ialah masa dapat dihabiskan bersama-sama ahli keluarga. Percutian selama seminggu atau dua minggu itu pasti merapatkan hubungan sesama ahli keluarga menerusi interaksi yang positif. Akibatnya, keluarga itu akan menjadi lebih intim dan mampu mengatasi pelbagai cabaran hidup moden.

Selain itu, minda seseorang menjadi lebih tenang apabila berada di dunia percutian mereka itu. Ketenangan ini berlaku kerana mereka berada di tempat yang berbeza daripada kebiasaan dalam hidup mereka itu. Sebenarnya, aspek ketenangan ini penting dicapai kerana hidup zaman globalisasi ini penuh tekanan.

Tambahan pula, amalan bercuti sebegini boleh mendatangkan pelbagai pengalaman baru. Pengamatan yang teliti terhadap cara hidup masyarakat setempat, makanan, pakaian, dan sebagainya boleh menimbulkan rasa unik. Ringkasnya, percutian menjadikan seseorang itu memperoleh banyak pengalaman baru.

Percutian turut membawa wujudnya hubungan sosial dengan masyarakat umum. Sudah pasti berlaku perhubungan persahabatan dengan individu dari negara yang dilawati itu dalam amalan bercuti ini. Maka, hubungan sosial yang terhasil ini boleh menjadikan kehidupan seseorang itu lebih bermakna lagi.

Kesimpulannya, semua kepentingan bercuti itu tadi memang berlaku apabila diamalkan secara kerap. Apabila semua ahli masyarakat kita sering bercuti sudah pasti kehidupan rakyat menjadi lebih baik dan harmoni itu. Peribahasa jauh perjalanan, luas pandangan membuktikan bahawa kehidupan yang dipenuhi dengan amalan bercuti ini akan menajamkan minda seseorang erti kehidupan manusia sebenar.

August 16, 2019 at 3:26 AM

fuck niggers

September 19, 2019 at 12:46 AM

What you problem

September 29, 2019 at 5:52 AM

hello bm is soooo gooddd

August 12, 2021 at 12:34 AM

All subject good

August 12, 2021 at 12:34 AM

I like all teacher

January 30, 2022 at 11:24 PM

😂🗿☕

Copyright © Koleksi Pendidikan Template Design by RzaaL 1306