ZAMAN RENAISSANCE
|
SKOP KAJIAN
·
Maksud Renaissance
·
Faktor berlaku
Renaissance
·
Kesan Renaissance
·
Nilai dan
iktibar
MAKSUD RENAISSANCE
(a) Apakah yang dimaksudkan dengan Renaissance ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
217)
·
Renaissance berasal daripada
perkataan Itali ‘renisciment’
·
Renaissance bermaksud kelahiran
semula.
·
Renaissance bermaksud menghargai
semula ilmu dalam tamadun Yunani dan Rom.
·
Renaissance bermaksud
mengembangkan semula kegemilangan ilmu dalam tamadun Yunani dan Rom.
·
Renaissance bermaksud menonjolkan keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan
masalah.
(b) Berikan dua tokoh Renaissance.
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
217-218)
·
Francesco Petrarch
·
Niccolo Machiavelli
·
Galileo Galilei
·
Leonardo da Vinci
FAKTOR MENCETUSKAN RENAISSANCE
(a) Huraikan faktor berlakunya Renaissance.
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
217-218)
Renaissance berlaku di
Eropah DISEBABKAN OLEH .....
·
Kemunculan tokoh aliran humanisme.
Contohnya Francisco Petrarch, Niccolo Machiavelli dan Giovanni
Bocaccio.
Tokoh-tokoh tersebut menggalakkan manusia menggunakan akal untuk
berfikir bagi menyelesaikan masalah. Mereka juga membantu menyebarkan idea Renaissance.
·
Kemunculan bandar pelabuhan di Itali.
Contohnya bandar Venice, Genoa, Florence, Rom dan Milan. Selain menjadi
pusat perdagangan antarabangsa, bandar ini juga menjadi pusat pertembungan
budaya, bahasa dan agama. Bandar
tersebut juga berlumba-lumba mendapatkan tokoh cendekiawan untuk mengindahkan
bandar mereka.
·
Kemunculan pedagang kaya.
Contohnya keluarga Medici di Florence. Golongan pedagang kaya ini
menjadi patron (penaung atau penaja) kepada pelukis, ahli muzik, saintis
dan penulis. Mereka menggunakan kekayaan mereka untuk membantu cendekiawan
melakukan penyelidikan dan mengindahkan bandar.
·
Peranan pihak Gereja.
Paus di Rom berhasrat
menjadikan Rom cantik seperti bandar Florence. Mereka turut menjadi penaung
kepada seniman dan cendekiawan. Mereka
mengupah pelukis dan pengukir untuk mencantikkan gereja Rom.
·
Perubahan dalam konsep pendidikan.
Pendidikan Zaman Renaissance menggalak kemahiran dalam semua aspek. Contohnya,
Leonardo da Vinci dan Michelangelo selain dikenali sebagai pelukis dan pengukir, mereka juga dikenali
dalam bidang lain.
(b) Pada pandangan anda, mengapakah Renaissance tercetus di Itali ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
217-218)
·
Ramai tokoh aliran humanisme muncul di Itali.
Contohnya Francisco Petrarch, Niccolo Machiavelli dan Giovanni
Bocaccio.
Tokoh-tokoh tersebut menggalakkan manusia menggunakan akal untuk
berfikir bagi menyelesaikan masalah. Mereka membantu menyebarkan idea Renaissance.
·
Banyak bandar pelabuhan muncul di Itali.
Contohnya bandar Venice, Genoa, Florence, Rom dan Milan. Selain menjadi
pusat perdagangan antarabangsa, bandar ini juga menjadi pusat pertembungan
budaya, bahasa dan agama. Bandar
tersebut juga berlumba-lumba mendapatkan tokoh cendekiawan untuk mengindahkan
bandar mereka.
·
Ramai pedagang kaya muncul di Itali.
Contohnya keluarga Medici di Florence. Golongan pedagang kaya ini menjadi patron
(penaung atau penaja) kepada pelukis, ahli muzik, saintis dan penulis.
Mereka menggunakan kekayaan mereka untuk membantu cendekiawan melakukan
penyelidikan dan mengindahkan bandar.
·
Peranan yang dimainkan oleh pihak Gereja Rom.
Paus di Rom berhasrat
menjadikan Rom cantik seperti bandar Florence. Mereka turut menjadi penaung
kepada seniman dan cendekiawan. Mereka
mengupah pelukis dan pengukir untuk mencantikkan gereja Rom.
(c) Nyatakan peranan pedagang kaya dalam
mencetuskan Renaissance di Eropah.
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
218)
·
Pedagang kaya menggunakan
kekayaan untuk mengindahkan bandar.
·
Pedagang kaya menjadi penaung
(patron) kepada kegiatan cendekiawan.
·
Pedagang berusaha menarik
seniman dan cendekiawan ke bandar mereka.
(d) Nyatakan peranan Gereja Rom dalam
mencetuskan Renaissance di Eropah.
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
218)
·
Paus menjadi penaung seniman dan cendekiawan.
·
Penguasa Gereja mahu menandingi pencapaian bandar
Florence.
·
Mereka berhasrat menjadikan Rom cantik dan menarik
seperti bandar Florence.
·
Pihak Gereja menggalakkan seni lukis dan seni ukir.
·
Pihak Gereja mengupah pelukis dan pengukir mencantikkan
gereja dan katedral.
(e) Mengapakah penguasa Gereja Rom tidak
berminat untuk menaungi kegiatan ahli sains
dan matematik ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
218)
Penguasa Gereja Rom tidak berminat untuk
menaungi kegiatan ahli sains dan matematik KERANA .....
·
Ahli sains dan matematik sentiasa mencabar pemikiran ahli
Gereja.
·
Berlaku perselisihan pendapat antara ahli sains dengan
Gerja dalam menjelaskan fenomena alam. Saintis mengatakan matahari adalah pusat
alam. Gereja mengatakan bumi adalah pusat alam.
·
Selain itu, disebabkan perbezaan dalam menggunakan kaedah
kajian. Saintis menggunakan kaedah empirikal. Gereja menggunakan kaedah kaedah
tradisional.
KESAN RENAISSANCE
(a) Terangkan kesan Renaissance terhadap masyarakat di Eropah.
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
219-220)
Kesan Dalam Bidang Politik
·
Renaissance menyebabkan munculnya
monarki baru di Eropah.
Contohnya di Portugal, Castile dan Oregon (Sepanyol), England, Perancis
dan Belanda.
·
Renaissance menyebabkan wujudnya
kerajaan pusat.
Kekuasaan kerajaan pusat diperkukuhkan dengan amalan pembayaran cukai
secara
langsung kepada kerajaan pusat.
·
Renaissance menyebabkan kuasa kuasa raja bertambah kukuh.
Kuasa Gereja dan golongan bangsawan
semakin berkurangan.
Kesan Dalam Bidang Ekonomi
·
Renaissance menyebabkan
kegiatan ekonomi sara diri semakin pupus.
Sistem perdagangan semakin berkembang.
·
Renaissance menyebabkan
berlakunya kegiatan penjelajahan dan penerokaan.
Kegiatan ini seiring dengan kemajuan
dalam matematik, geografi, kartografi (teknik melukis
peta) dan astronomi.
Kesan Dalam Bidang Sosial
·
Renaissance membangkitkan
semangat inkuiri.
Cendekiawan lebih mengutamakan keobjektifan dan eksperimen.
Hal ini menyebabkan berkembangnya ilmu
biologi, fizik, kimia dan perubatan.
·
Renaissance membawa perubahan
dalam gaya hidup masyarakat.
Manusia mula menzahirkan emosi mereka
melalui muzik, lukisan dan ukiran.
Hal ini melahirkan budaya mempunyai
keyakinan diri.
·
Renaissance melahirkan
masyarakat yang menekankan pemikiran logik, saintifik, falsafah dan metafizik .
Manusia menggunakan kebolehan dan ilmu
untuk memajukan kehidupan.
Hal ini melahirkan sifat berani meneroka perkara baru.
(b) Bagaimanakah monarki baru di Eropah
mengukuhkan kedudukannya ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
219)
Monarki
baru di Eropah mengukuhkan kedudukannya DENGAN CARA .....
·
Mewujudkan kerajaan pusat yang kukuh.
·
Mewujudkan kesatuan bangsa di bawah satu kerajaan pusat.
·
Mengamalkan pembayaran cukai secara langsung kepada
kerajaan pusat.
·
Mengurangkan kuasa Gereja
·
Mengurangkan kuasa golongan bangsawan.
(c) Bagaimanakah semangat Renaissance berjaya meningkatkan perkembangan intelektual masyarakat Eropah ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
219)
·
Semangat Renaissance
membangkitkan semangat
inkuiri. Semangat ini mengutamakan pemikiran logik, saintifik, falsafah dan
metafizik .
·
Semangat Renaissance
memberi keutamaan
kepada keobjektifan dan eksperimen.
·
Semangat Renaissance
meningkatkan perkembangan
ilmu sains seperti biologi, fizik, kimia dan perubatan.
·
Semangat Renaissance
membangkitkan sifat
individualisme yang mendorong manusia menzahirkan emosi melalui muzik, lukisan
dan ukiran.
·
Semangat Renaissance
menggalakkan penggunaan
ilmu untuk memajukan kehidupan.
·
Semangat Renaissance
melahirkan sifat
berani meneroka perkara baru.
(d) Pada pandangan anda, apakah iktibar
yang diperoleh daripada Zaman Renaissance untuk kemajuan negara dan bangsa Malaysia?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
XXX)
·
Sekiranya kita berani meneroka perkara baru, kita akan
dapat memajukan pemikiran masyarakat.
·
Sekiranya kita memanfaatkan ilmu pengetahuan, kita akan
mencapai kejayaan dalam segala bidang.
·
Sekiranya kita memiliki semangat inkuiri, kita akan
sentiasa berfikir secara objektif dan saintifik.
·
Sekira semua pihak bekerjasama, kita akan berjaya
mewujudkan perpaduan dalam masyarakat.
(e) Bagaimanakah kita boleh menghindarkan
negara kita daripada mengalami Zaman Gelap
seperti yang berlaku di Eropah pada Zaman Pertengahan ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
XXX)
· Kita hendaklah menguasai ilmu
pengetahuan. Contohnya
kita hendaklah menguasai berbagai-bagai bidang ilmu pengetahuan seperti ilmu
matematik, fizik. Astronomi, perubatan dan sebagainya. Kita juga dituntut
mengadunkan ilmu pengetahuan daripada tamadun lain dengan ilmu pengetahuan
dalam masyarakat kita. Hal ini
pemikiran masyarakat kita semakin berkembang maju. Lahirnya semangat inkuiri
dalam kalangan ilmuan di Eropah pada masa itu. Sebagai kesimpulannya,
penguasaan ilmu sangat penting kepada negara kerana dengan penguasaan tersebut,
kajian dan penyelidikan dapat dilakukan dalam pelbagai bidang.
(f) Sejauhmanakah
perkembangan yang berlaku pada Zaman Renaissance mendatangkan manfaat kepada masyarakat Eropah pada zaman
selepasnya ?
(Ruj : Sejarah KBSM Tingkatan Empat ms.
XXX)
· Bandar
pelabuhan di Itali telah muncul menjadi pusat perkembangan idea baru. Contohnya
bandar Venice, Genoa, Florence, Rom dan Milan. Selain menjadi pusat perdagangan
antarabangsa, bandar ini juga menjadi pusat pertembungan budaya, bahasa dan
agama. Bandar ini menjadi pusat perkembangan aliran pemikiran humanisme. Hal ini menyebabkan pelbagai bidang ilmu pengetahuan berkembang. Selain itu, lahirnya golongan cendekiawan di
bandar-bandar tersebut. Di bandar ini juga munculnya pedagang-pedagang kaya
seperti keluarga Medici yang menjadi penaung (patron) kepada kegiatan
seniman dan cendekiawan. Bandar-bandar tersebut juga berlumba-lumba
mendapatkan tokoh cendekiawan untuk mengindahkan bandar mereka. Sebagai
kesimpulannya, bandar tersebut memainkan peranan penting kerana gabungan
penglibatan pedagang, cendekiawan dan ilmu pengetahuan telah membantu golongan
cendekiawan menggunakan akal bagi menyelesaikan permasalahan serta menyebarkan
idea renaissance ke seluruh Eropah. Hal ini melahirkan budaya mempunyai keyakinan diri dengan menzahirkan
emosi mereka melalui muzik, lukisan dan ukiran. Mereka berani meneroka perkara
untuk memajukan kehidupan.